van Zuid naar Noord Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Kiki Broek - WaarBenJij.nu van Zuid naar Noord Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Kiki Broek - WaarBenJij.nu

van Zuid naar Noord Bali

Door: Kiki en Mike

Blijf op de hoogte en volg Kiki

06 November 2014 | Indonesië, Lovina

Holland!

Maandag 3 november:
Yes, de tweede poging om de zonsondergang van Kuta te zien was geslaagd. Na het typen van onze vorige blog hebben we ons naar het strand gejaagd en zagen we een ontzettend mooie zon langzaam in de zee verdwijnen.
Na het eten gingen we opzoek naar een bus service of iets in die richting, we vroegen her en der wat het zou kosten om naar bepaalde plekken toe te gaan en al snel kwamen we erachter dat Denpasar eigenlijk niet zo heel speciaal was om naar toe te gaan.. Toen we wat rond gevraagd hadden kregen we het voor elkaar een tour te regelen met de eindbestemming Lovina, waar we sowieso al naar toe wilden. Onderweg zouden we stoppen bij de grote tempel op het meer in de bergen 'Pura ulun danu bratan' en bij de Gitgit watervallen, dus dat hadden we goed geregeld vonden we zelf.

Dinsdag 4 november:
S'ochtends gingen we al vroeg ontbijten in het restaurant voor de laatste keer, daarna onze spullen weer inpakken (waar we nu al een hekel aan hebben want onze backpacks puilen nu al uit). Om 10.00 uur stond Yoga onze chauffeur klaar voor het hotel om te vertrekken. Wat een ontzettende aardige man was dat! Voor dat we het tripje regelden vonden we het best spannend wie we aan zouden treffen, maar toen we hem zagen waren we meteen overtuigd dat het goed ging komen en niet zomaar een afzetter was. (Uberhaupt kom je dat hier niet tegen, iedereen geloofd heilig in karma hier en durft het dus niet eens je op te lichten met wat dan ook). Mocht je ooit naar Bali gaan vraag ons dan naar Yoga, hij weet van alles te vertellen over Bali en weet de mooiste plekjes.
We vertrokken vanuit Kuta in een mooie nette auto met airco, dus dat was luxe. Onderweg werd er gepraat over 1001 onderwerpen, hij had zoveel te vertellen. Na anderhalf uur rijden maakte we een korte stop bij een plantage waar ze koffie, thee, kruiden, fruit en cacao verbouwen en verkopen. Een jong Balinees meisje gaf ons een rondleiding door de plantage, het leek wel of we door een tropische jungle liepen. Halverwege stopten we bij een raar diertje dat leek op een fret/vos/kat achtig iets en ze noemen het hier een Luwak. Dat was het bekende dier die koffie eet en van zijn poepjes koffie gemaakt word, heel raar om in het echt te zien. Na een stukje verder lopen kwamen we uit bij een schattig open huisje waar allemaal potjes met kruiden en kopjes klaar stonden. we mochten alle koffie en thee soorten die daar gemaakt worden proeven, en dus ook de poepkoffie! Tja, als je dan in Bali bent kom je er niet onderuit het te proeven hé.. Volgens Mike smaakte het best oke alleen zaten er stukjes tussen waar hij op kon kauwen dus dat werkte een beetje tegen, maar ik vond het heel vies! Uiteindelijk volgden we het meisje naar een winkeltje waar je alle producten kon kopen. Daar kochten we een klein zakje thee kruiden dat erg goed schijnt te zijn voor de buik, en dat is niet verkeerd voor hier.
Eenmaal weer op de weg kwamen we langs prachtige rijstvelden en reden we langzaam gigantische bergen tegemoet. Langzamerhand werd het ook wat frisser en we kwamen aan bij het meer. Yoga dropte ons af bij de ingang en zou op ons wachten.
Wauw wat was het hier mooi! Indrukwekkend met wat voor detail het allemaal gebouwd was en op wat voor een locatie. We namen heel wat foto's en toen we stonden te wachten bij een ingang van een open tempel stonden daar een aantal Aziaten stoere foto's te maken van elkaar en Mike en ik wachtten rustig onze beurt af. Opeens kwam een van de jongens naar ons toe en vroeg wat, maar verstonden niet wat hij zei.. Eerst dachten we dat hij wou dat we een groepsfoto van ze maakten, maar het bleek dat hij met mij (Kiki) op de foto wilde. Dat vond ik wel heel komisch en ging mooi naast hem staan, alleen was ik een kop of drie groter! Toen een vrouwtje die bij die groep hoorde zag dat ik met een van de jongens op de foto ging, kwam ze schreeuwend aanrennen en beeldde uit dat ze met Mike op de foto wilde! Haha wat een mooi volk.
Uiteindelijk na onze fotoshoot met de Aziaten liepen we nog een rondje door de botanische tuin en zochten we Yoga op om onze weg te vervolgen.
In ongeveer drie kwartier door kronkel wegen rijden en aapjes kijken kwamen we aan bij de Gitgit watervallen. Een gids bracht ons naar de plek voor een kleine bijdrage voor zijn gemeenschap. We liepen door een geweldig mooi gebied, en door echte stukjes jungle. Eerst zagen we een kleine waterval die al mooi is voor iemand die nog nooit een waterval gezien heeft, maar daarna viel onze mond open toen we de tweelingwatervallen zagen waar het om ging. Het bleek dat het super helder en schoon water was dus we trokken onze zwemkleding aan en na even aarzelen namen we een duik onder de watervallen. (oke ff eerlijk, mike aarzelde even maar ik scheet zeven kleuren stront). Wat een ervaring om op zo'n plek een duik te nemen. Ook hadden we super veel geluk want net op dat moment van de dag was er helemaal niemand, we hadden de waterval voor ons tweeën. Na lekker even afkoelen liepen we terug naar Yoga en reden we aan een stuk door naar ons verblijf in Lovina. Daar namen we afscheid van Yoga en tot onze verbazing bl eek dat we in een super mooie bungalow verbleven met een open badkamer, wat een geluk. Eenmaal ingecheckt en spullen in de kamer gegooid besloten we richting het strand te gaan, maar dit was letterlijk om de hoek. Na nog geen 10 meter lopen zagen we een leuk restaurantje met wat bedjes op het strand, daar vielen we neer. Na een heel leuk gesprek met de ober, kwam er een Duitser naast ons liggen die ook op reis was. Na met z'n drieën de zonsondergang gezien te hebben besloten we ons op te gaan frissen en een plekje te gaan zoeken om wat te eten.
Na even rondlopen kwamen we toch weer uit bij dat zelfde restaurantje op het strand van die middag. We hadden heerlijk gegeten en nog lang zitten kletsen met de ober. Toen we terug kwamen bij ons verblijf maakten we de eigenaar wakker dat we deel wilden nemen aan het snorkelen en dolfijnen kijken.

Woensdag 5 november:
Na wederom helemaal lek geprikt te zijn die nacht werden we wakker
van de jeuk. Toen we een simpel maar lekker ontbijtje naar binnen hadden gewerkt werden we om 8.00 uur opgehaald door een busje met dikke techno muziek. We moesten eerst nog wat mensen ophalen die mee gingen snorkelen en reden daarna door naar het westen van Bali. Daar stapten we over op een geinig klein bootje die ons naar de snorkelplek bracht bij het eiland Menjangan.
Het snorkelen was echt prachtig. We zagen de mooiste koralen, vissen en zeesterren. Een uur later kregen we een lekkere lunch op de boot en gingen door naar een andere snorkelplek 500 meter verderop. Ook daar was het heel mooi. Het water was super helder en konden het koraalrif zien verdwijnen in de diepte van de zee. Op de boot leerden we Paul kennen, een gast uit Nederland die ook op reis was in Bali. Het bleek dat hij alle landen van zijn reis op z'n fiets aflegt, best cool vonden we. Het was een bijzonder figuur, toen we bij de kade terug waren en aan land moesten stappen. Keken we om en was Paul zoals hij het zelf zei tussen wal en schip geraakt! hahaha..
Op de weg terug was iedereen behoorlijk moe en waren we vrij snel terug in Lovina. S'avonds aten we nog wat in een erg gezellig tentje aan de rand van Lovina, waar op groot scherm optredens van Bon Jovi en de BeeGee's te zien was. We liepen nog even richting het grote dolfijnen beeld en regelde vervoer naar Java voor vrijdag. Ook gingen we nog even naar de supermarkt, waar een vrouwtje helemaal weg was van mijn portemonnee en vroeg of ik hem wilde ruilen. Gelukkig was het een goedkope portemonnee die ik bij had dus ik wilde haar graag gelukkig maken, en kreeg in ruil een leuke portemonnee van haar. Ze was dolgelukkig en dat gaf een erg goed gevoel! Toen we een taxi terug naar ons verblijf wilden regelen kwamen we erachter dat hier geen taxi's rijden, maar ook zochten we het echt niet weer 30 minuten terug te lopen in het donker langs de slecht verlichtte wegen daar. Op dat moment werden we aangesproken door een man die ons een lift wilde geven achter op zijn scooter samen met zijn zoon. Dat deden we en het was een spannend maar leuk tochtje terug naar ons verblijf.

Donderdag 6 november:
Om 05.30 uur deze morgen werden we wakker gemaakt door de eigenaar van het hotel, erg vroeg maar met een hele goede reden. 6.00 uur vertrokken we met een vissersboot de zee op om dolfijnen te gaan kijken. Dit is echt al vanaf ik me kan herinneren een droom van me. We zaten maar met z'n tweeën in het bootje samen met de kapitein. Na ongeveer een half uur varen en zoeken naar de juiste plek, kwamen we aan bij nog zo'n 100 andere vissersbootjes. En ja hoor daar waren ze, honderden wilde dolfijnen die bij opkomende zon door het water sprongen. Wat een mooi gezicht was dat! Ze kwamen op zo'n 5 meter afstand van de boot voorbij gezwommen en we probeerde ze een beetje te volgen. Hoe langer je bleef kijken hoe meer dolfijnen je zag.
Toen we weer terug waren gingen we meteen ontbijten en daarna nog even een dutje gedaan want we hadden door het vroeg opstaan en de muggen weinig slaap gehad. We werden na een paar uur weer wakker en gingen onze was ophalen bij een heel lief vrouwtje die onze was had gedaan. En vanavond hebben we lekker verse vis gegeten in een leuk tentje hier om de hoek.

Zo dames en heren, dat was hem weer!
Morgen vertrekken we naar Java en verblijven de eerste drie dagen in Banyuwangi, daar gaan we als het goed is in de avond de vulkaan Ijen bekijken met zijn indrukwekkende lichtgevende blauwe lava.

Jullie horen snel weer van ons :)
HOUDOE

• 06 November 2014 - 15:32

Fam Kanters:

Wauw kiki en mike. Wat zullen jullie veel indrukken op doen. om nooit meer te vergeten. Jullie maken ook leuke verslagen. kei leuk om te lezen. Nog heel veel plezier.

Groetjes Fam Kanters

• 06 November 2014 - 20:34

Georget Arno:

Hoi Mike en Kiki,

Wat een leuke verslagen lijkt wel of we er zelf weer zijn.
    Geniet er maar van jullie gaan vast nog heel veel meer mooie dingen zien, voor ons is het ook bijna zover 15 november kunnen wij ook eindelijk weer weg.
    We blijven jullie volgen kijken al weer uit naar het nieuwe verslag, Java dat staat ook bij ons nog op het lijstje dus zijn zeer benieuwd hoe jullie het vinden en wat er allemaal voor moois te zien is.

veel plezier liefs van ons xx

• 10 November 2014 - 10:04

Henk En José:

Hallo rijstpikkers.
    Leuke verhalen en mooie foto's!
    Geniet ervan en verslagen blijven sturen, dan lijkt het net of het hier ook nog zomer is.
    Veel plezier nog!

• 10 November 2014 - 20:23

Sandra Van Heugten:

Wat klinkt het allemaal geweldig!!
    Dit is nu al echt een geweldige ervaring!
    Al zo veel moois gezien.
    Volgens mij weet je af en toe niet waar je moet kijken.
    Heel leuk om zo een beetje mee te mogen genieten ; )

Renske vind vooral de dolfijnen "Wow wat gaaf!!".

Geniet er lekker van!!

Groetjes ons.