KL en Phuket - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Kiki Broek - WaarBenJij.nu KL en Phuket - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Kiki Broek - WaarBenJij.nu

KL en Phuket

Door: Kiki en Mike

Blijf op de hoogte en volg Kiki

17 December 2014 | Thailand, Phuket

Goeie middag allemaal!

Wat vliegt de tijd, het voelt alsof ik gister ons vorige reisverslag nog zat te typen maar dat is alweer even geleden! We hebben de afgelopen 2 weken niet heel veel afwisselende dingen gedaan dus ik voeg in dit verslag wat dagen samen anders word het wel erg saai elke dag hetzelfde te lezen!
We hebben het nog altijd ontzettend naar ons zin, maar het besef dat we met kerst zover van huis zijn is toch wel een beetje vreemd.
Ik wilde ook nog even vertellen dat ik de afgelopen anderhalve maand hier in Azië helemaal geen last heb gehad van mijn allergie! Alles waar ik in Nederland de laatste tijd veel last van had (pinda's, soja, verse groenten en fruit), kan ik hier allemaal zonder probleem eten.. Kan niet omschrijven hoe fijn dat is! Wel kijk ik uiteraard uit met de dingen waar ik voor gewaarschuwd ben te eten en drinken zoals soja melk en verse pinda's dat ga ik niet gokken.
Nou, hier komt ons verslag van de afgelopen periode:

Zondag 30 november & Maandag 1 december:
In de ochtend was het weer deze dagen zonnig dus gingen we lekker op het dakterras aan het zwembad liggen. Rond de middag ging bijna elke dag de zon weg en dan gingen we mooi de stad in (dat is een stuk aangenamer als de zon weg is!) We hebben wat mooie rondes gemaakt door de stad om alle bezienswaardigheden van Kuala Lumpur te gaan bekijken. We hebben wat afgelopen deze dagen omdat we niet goed wisten nog hoe het openbaar vervoer werkt. Zo hebben we de Kuala Lumpur Tower bezocht waar we helaas niet naar boven zijn gegaan omdat het weer niet helder genoeg was, ook zijn we naar het grote "I <3 KL" beeld geweest en natuurlijk de Petronas Towers met het enorme winkelcentrum wat erbij hoort. Ook zat er vlakbij ons hotel een hele leuke overdekte bazar met allemaal kleine eettentjes, kraampjes en winkeltjes. Ook kon je er een Dokter Fish behandeling laten doen, hier waren we allebei wel benieuwd naar maar normaal is dit best duur. Toen we zagen dat het maar €2 per persoon kostte voor 15 minuten wilden we het toch eens proberen. Jezus wat jeukt dat! We zaten allebei in de slappe lach met onze voeten in een zwembad vol visjes die aan je tenen zitten te knabbelen. Mocht je ooit chagrijnig zijn doe zo'n behandeling en je dag is weer goed! Gelukkig na een paar minuten begon het gekriebel te wennen en na 15 minuten hadden we allebei weer baby zachte voetjes.. Ook niet verkeerd na al dat lopen van de afgelopen tijd.
In de avond gingen we opzoek naar goedkoop en lekker eten en kwamen uit bij een open tentje zo'n 500 meter van ons hotel, daar maakte ze de lekkerste rijst gerechten! Heel grappig want vaak weet je niet wat je besteld en dan zie je wel wat je op je bord krijgt. Ook hoorden we dat China Town erg leuk was om in de avond een kijkje te gaan nemen dus dat deden we. Het was inderdaad erg leuk en ideaal voor souvenirs maar dat is nog een beetje vroeg om nu al mee rond te gaan sjouwen. Toch vonden we allebei een leuke zonnebril en hemdje voor weinig die we nog wel in onze backpack erbij kunnen proppen. Het enige minpuntje aan China Town is dat iedereen je aanspreekt om een kijkje te nemen in zijn of haar kraampje, dat kwam na 5 minuten echt wel je neus uit!

Dinsdag 2 december & Woensdag 3 december:
Helaas was het weer in Maleisië op het moment erg slecht en we besloten wat langer in Kuala Lumpur te blijven omdat we alle natuur van Maleisië toch heel graag met mooi weer willen zien.
We boekten een appartementje aan de andere kant van de stad in het bekende Bukit Bintang waar het wat drukker is. Ideaal dichtbij de supermarkt zodat we lekker goedkoop een aantal dagen zelf konden koken.
We vertrokken in de ochtend naar het appartementje met onze backpacks op de rug in de brandende zon (want die scheen natuurlijk net op dat moment!), dat was wel even afzien. Na een 45 minuten lopen en zoeken hadden we het gelukkig gevonden. We dropten onze spullen af en gingen meteen opzoek naar een supermarkt.
Was echt fijn zelf weer even te kunnen beslissen wat je maakt! S'ochtends lekker een eitje met toast en in de avond maakten we een simpele maar gezonde pasta met verse groeten. Toen we S'avonds de stad in gingen kwamen we voorbij een fruitkraampje waar ze het bekende "stinkfruit"verkopen (hier Durian/ Jackfruit genoemd), dit is favoriet bij alle inwoners hier maar het stinkt ontzettend! We stonden bij het kraampje te twijfelen of we het gingen proeven ja of nee, toen we werden aangesproken door een Maleise dame en een vrouw uit Hongkong. Ze zagen ons twijfelen en zeiden dat de meeste toeristen het echt niet lusten dus we mochten van hun durian wel een stukje proeven zodat we niet meteen een hele hoefden te kopen. We dachten eerst dat het een trucje was, maar het bleken collega's te zijn die nog even samen de stad in waren gegaan en wilden ons oprecht alleen helpen. We kregen handschoentjes van de dames omdat het fruit zo plakkerig is en stinkt dat je het niet op je vingers wil krijgen (ook grappig is dat in hotels allemaal bordjes hangen met "verboden durian", kun je nagaan hoe lekker het ruikt!). We namen allebei een hap en ik vond het helemaal niet lekker maar wel minder vies dan ik verwacht had haha. Mike vond het ook niet heel lekker, het had een hele sterke smaak die je nergens mee kan vergelijken en het slaat in op je longen als je een hap neemt door de gassen die erin zitten. Maar we waren blij dat we het toch geprobeerd hadden en raakte aan de praat met de twee dames. Die vonden het ontzettend leuk iets over de Maleisische cultuur te vertellen en waren oprecht geïnteresseerd in ons en onze reis.
Ze kochten ook nog ander fruit voor ons om te proeven dat mangosteen heet, we waren een beetje bang om het te proeven maar uit beleefdheid deden we het gewoon.. Maar wat is dat lekker zeg! Mocht je het ooit ergens zien dat ze mangosteen verkopen, meteen proeven!
We hadden nog gezellig even gekletst met de twee dames en namen daarna afscheid en bedankte ze vriendelijk voor hun gastvrijheid want dat vonden we erg bijzonder.
Toen we terug naar ons appartementje liepen kwamen we langs veel armoede en zwervers. Dit is af en toe erg heftig om te zien en kan er maar slecht tegen. Een man lag elke dag helemaal buitenwesten in zijn eigen ontlasting en urine voor een winkel.. Dat zet je wel aan het denken. Zou af en toe heel graag willen dat je echt wat kon doen om te helpen maar in veel gevallen als je probeert te helpen met wat geld, gebruiken ze dat helaas om alcohol te kopen. Het is hard maar je kunt gewoon niet iedereen helpen en dat is af en toe wel erg lastig op plekken waar veel mensen hulp nodig hebben.

Donderdag 4 december:
Inmiddels hadden we een beetje uitgezocht hoe het openbaar vervoer werkt in Kuala Lumper en hadden besloten vandaag naar de Batu Caves te gaan, een half uur van Kuala Lumpur vandaan. We namen eerst de Skytrain naar KL Sentral wat alleen al super leuk was en van daaruit de trein naar de Batu Caves die ideaal voor de deur van de grotten stopt.
Toen we aankwamen begon het ineens weer super hard te regenen, we twijfelde eerst om terug te gaan maar besloten toch te blijven en eerst naar de kleinere grot links van het station te gaan kijken. Daar moest je een paar cent entree betalen en deze grotten waren helemaal dicht dus waren we even droog. De grotten waren van binnen heel indrukwekkend en het was ook wel een beetje spooky. Toen we de kleinere grotten helemaal gezien hadden regende het nog steeds heel hard buiten. We trokken onze knalgroene regenponcho's aan en liepen toch naar de grote grot met de enorme trap die ernaartoe leidt. Toen we onderaan de trap stonden stopte de regen en konden we onze super hippe poncho's gelukkig weer uittrekken. Wel was ik vergeten een sjaal mee te nemen om mijn knieën te bedekken dus moest ik helaas een sjaal lenen bij de ingang. Het was een hele klim naar boven maar het was de moeite waard! Heel veel nieuwsgierige aapjes en een overweldigend uitzicht in de grot. Maar toen we boven waren en een klein rondje gelopen hadden door de grot begon het ineens heel hard te onweren (wat nog eens 10 keer zo hard klinkt in een grot!). Dit was best eng en we besloten toch maar naar beneden te gaan omdat we het niet helemaal vertrouwden. De onweer en bliksem was echt oorverdovend tussen die bergen en we waren blij toen we weer onder aan de trap stonden! We hadden er dorst van gekregen dus kochten een lekkere koude kokosnoot die vers voor ons open gehakt werd en namen de trein terug naar Kuala Lumpur.

Vrijdag 5 december:
Het weer zou vandaag wat beter zijn dan de andere dagen en we besloten naar het grote KLCC park te gaan. Die dag ervoor waren we 2 Nederlandse oude dametjes tegen gekomen die ons hadden verteld dat er een gratis buslijn langs alle bezienswaardigheden van Kuala Lumpur rijdt dus daar hadden we meer over opgezocht en namen de bus naar het park. Ideaal zo'n gratis bus, zouden ze in Nederland ook moeten doen!
In het park hebben we lekker wat rondgelopen in het zonnetje toen we zagen dat er gewoon een soort zwembad midden in het park was waar allemaal kinderen aan het spelen waren. We trokken onze schoenen uit en gingen ook even lekker in het water staan. Twee meiden stonden ons een beetje aan te kijken en kwamen uiteindelijk op ons af, het bleken ook Nederlanders te zijn en kwamen even een praatje maken. Ze kwamen uit Breda en een van de twee was ook een rondreis aan het maken door Azië. De ander was voor twee weken op vakantie om haar vriendin te bezoeken. We wisselde wat ideeën uit en hadden gezellig een tijdje gekletst.
S'avonds gingen we op tijd naar bed omdat het in Nederland pakjes avond was en we beloofd hadden even te Skypen met thuis (omdat elke 5 december de oma's gezellig komen Chinezen bij ons thuis en we dat wel leuk vonden als verrassing dat ze ons even konden zien). Om 4.00 uur midden in de nacht ging de wekker (21.00 uur Nederlandse tijd) en kropen met ons slaaphoofd achter de laptop. Gelukkig vonden de oma's het super leuk en stonden allebei te kijken van hoe geweldig het is dat je zo met iemand aan de andere kant van de wereld kan praten..
We hadden even gezellig gebuurt en verteld over onze reis en gingen daarna weer lekker terug ons bed in!

Zaterdag 6 december & Zondag 7 december:
Bij ons appartementje zat ook een fitnessruimte waar we probeerde elke morgen even wat te sporten, waar we allebei enorme spierpijn van kregen omdat we het niet meer gewend waren haha.
Omdat ik het beu was alleen maar op mijn lelijke Teva sandalen te lopen door de mooiste winkelcentra, gingen we opzoek naar leuke slippertjes. Na lang zoeken had ik er eindelijk gevonden en kon ik weer fatsoenlijk over straat! We hebben alle shopping malls gezien die er in Bukit Bintang zijn en begonnen het toch een beetje jammer te vinden dat we zo lang in Kuala Lumpur waren. Niet dat het er niet leuk is, maar we hadden graag wat andere dingen in de plaats willen gaan bekijken. We besloten eerder naar Phuket te vliegen omdat het weer in Maleisië alleen maar slechter zou worden en we wilden toch wel wat beter weer dan elke dag regen.
S'avonds zijn we nog een paar keer lekker noodles gaan eten bij een Vietnamees tentje waar vooral Mike helemaal weg van was! Maar ik moet toegeven dat het ook allemaal even lekker is wat ze hier in Azië voor je klaarmaken.

Maandag 8 december:
S'ochtends checkten we al vroeg uit en namen we de skytrain en trein naar Kuala Lumpur international airport. Vanuit daar vlogen we naar Phuket. Tijdens de vlucht hadden we flinke turbulentie en dat vond Mike met zijn vliegangst niet zo leuk. Het was dit keer ook echt een heel geschud! Mike was er dit keer echt van overtuigd dat dit de laatste keer was geweest dat hij zou vliegen maar gelukkig was het na een aantal minuten voorbij en kon ik hem overtuigen dat het geen kwaad kan.
In Phuket aangekomen vonden we het toch even spannend omdat we geen visum geregeld hadden voor Thailand en er 100 verschillende verhalen op internet staan met of je wel of niet het land binnengelaten word. Toen we een visum on arrival wilden aanvragen werden we aangesproken door een medewerker van het vliegveld die zei dat we dat als Nederlanders dat niet hoefden. Dat viel ons alles mee en we mochten meteen door naar immigrations, toen we vooraan stonden bleek dat we het aankomst papier niet met rode pen hadden mogen schrijven dus moesten we weer helemaal terug. Toen we weer bij de immigrations kwamen met ons nieuwe aankomst papier lag internet plat en moesten we een half uur wachten, maaaaar na een half uur stressen kregen we gewoon onze stempel voor 30 dagen Thailand die we alsnog kunnen verlengen dus we waren heel blij!
We namen een airport taxi naar ons hotelletje in Bang Tao, daar kregen we een andere kamer dan dat we geboekt hadden dus dat was wel even jammer, maar we bleven er niet lang bij stilstaan. Meteen regelde we een scooter en zijn eind van de middag nog even snel bij het dichtstbijzijnde strandje gaan kijken dat echt prachtig was!

Dinsdag 9 december, Woensdag 10 december, Donderdag 11 december, Vrijdag 12 december, Zaterdag 13 december & Zondag 14 december:
Even een aantal dagen bij elkaar.. We kochten simpel wat brood en jam waar we elke ochtend lekker goedkoop mee ontbeten en namen daarna de scooter naar verschillende ongelooflijk mooie strandjes hier op Phuket. Het eerste strandje dat je tegenkwam vanaf Bang Tao was Surin beach, daar stopten we bijna elke dag als eerste om lekker een aantal uurtjes op het strand te liggen. Het water was hier ook echt perfect turquoise zoals in de films en reismagazines, wat een paradijsje! Langs de kant van het strand stonden verschillende kraampjes met heerlijk eten en fruit, we gingen er elke dag een vers gemixt fruitsapje halen van vers fruit en ijs.. Super gezond en iets lekkerder op zo'n perfect strandje kan ik me niet inbeelden.
Rond de middag reden we meestal door richting Kamala beach, hier was het al een stukje toeristischer dan op Surin beach maar nog steeds geweldig. Hier heb je een aantal hele leuke eettentjes op het strand waar je voor een paar euro verse noodles of rijstgerechten kon bestellen.
Op de weg tussen Surin beach en Kamala beach zag je een aantal verborgen bordjes naast de kant van de weg, waarbij je goed moest opletten ze te zien. Op die plekken lagen privé strandjes waar je dan met een stijlen trap naartoe kunt. Toen we dit twee keer gedaan hadden kwamen we echt bij het paradijs uit.. Bijna niemand op het strand, de mooiste schelpen en krabben, enorme rotsen in het water en midden in de jungle lijkt wel. Wauw!
We zijn ook een paar keer een stukje verder gereden om te kijken waar we uit zouden komen en kwamen aan in Patong, maar omdat we hier met Luke en Anne 11 dagen zitten rond kerst besloten we dit nog niet te gaan bekijken.
De politie staat hier trouwens dagelijks te controleren langs de kant van de weg en je word regelmatig gestopt. Dit hadden wij ook de eerste dag dat we de scooter hadden. We vonden het best spannend omdat we niet wisten wat ze wilden, en ik had alleen mijn rijbewijs bij en Mike zat achter het stuur. De agent vroeg ons af te stappen en keek boos door onze spullen, alsof we iets bij hadden dat verboden is. Toen vroeg hij naar Mike zijn rijbewijs die we niet bij hadden, en kregen het allebei even Spaans benauwd! Ik liet mijn rijbewijs zien en bood mijn excuses aan dat we ze niet allebei bij hadden, hij vond dit eigenlijk niet goed maar uit het niets vroeg hij ineens of we Thais eten lekker vonden.. We haalden allebei opgelucht adem en toen bleek inderdaad maar weer hoe ontzettend vriendelijk iedereen hier is! Ik wilde verder rijden omdat ik mijn rijbewijs wel bij had, maar toen ik voorop zat kwam de agent terug en zei dat hij wou dat Mike zou rijden! haha mooi was dat.. Hier denken ze dus ook dat vrouwen niet kunnen rijden! Ligt op mijn teentjes getrapt reden we verder..
Eind van de middag lagen we regelmatig nog even aan het zwembadje bij ons hotel en s'avonds gingen we op Surin beach lekker rijst met loempia en saté eten of reden we naar een van de leuke markten waar je ook vers gemaakte dingetjes kon eten. Een avond besloten we lekker een pizza te gaan eten bij een Italiaans restaurantje aan het strand, dat was ook wel echt genieten aangezien we allebei dol zijn op pizza! Helaas regende het s'avonds best vaak en was het meestal een snel bezoekje als we gingen eten, en dan kwamen we weer drijfnat terug in het hotel.
In eerste instantie zouden we 4 nachten in Bang Tao blijven en dan naar de andere kant van het eiland gaan, maar omdat het openbaar vervoer hier toch echt duur is en je veel beter op de scooter het eiland rond kan gaan besloten we 4 nachten langer te blijven.

Maandag 15 december:
Rond de middag was het vrij bewolkt en wilden we toch graag wat gaan doen dus we reden naar Phuket town. We dachten eigenlijk dat de grote witte Buddha van Phuket hier te vinden was, alleen dat hadden we een beetje fout begrepen haha. Toen we er toch waren na een scootertocht van 50 minuten gingen we maar even kijken voor een jurkje voor mij en een broek voor Mike want dat hadden we toch nodig. De mensen hier in de winkeltjes zijn zo ontzettend vriendelijk ondanks ze ooit vervelend doorgaan met de verkooppraatjes. In een van de winkeltjes waar ik een jurkje vond sprak Mike de eigenaar van de winkel die hem gratis een kaart van Phuket gaf en uitlegde hoe we bij de witte Buddha zouden komen. Helaas was het te ver weg en zouden we het die dag niet meer halen. We vonden ook nog een leuke broek voor Mike en reden vrolijk terug naar Bang Tao.
S'avonds aten we weer bij het kraampje op Surin beach maar tot onze grote schrik was een van de kipspiesjes nog een beetje rauw. We dachten allebei dat we ziek zouden worden maar gelukkig gebeurde er helemaal niks. Nu weten we in ieder geval dat we toch nog wat extra op moeten letten met eten want het is niet altijd veilig!

Dinsdag 16 december:
Vandaag zouden we om 12.00 uur uitchecken en doorreizen naar Patong. Het hotel adverteert met een 24-uur receptie maar we hadden al 2 dagen niemand gezien en de eigenaar wist dat we dan uit zouden checken. Dit vonden we heel raar maar we bleven toch nog even omdat onze scooter ook pas om 12.30 uur opgehaald zou worden.
Uiteindelijk bijna twee uur later was er nog steeds niemand te bekennen.. We besloten uiteindelijk toch maar gewoon te vertrekken en de sleutels achter te laten want we hadden weinig keus omdat we een taxi naar Patong moesten nemen.
In Patong aangekomen gingen we even winkelen voor een bikini en zwembroek. Het is hier hartstikke leuk en toeristisch maar het stikt er ook van de Russen, dat is wel wat minder.
S'avonds vonden we weer een simpel tentje op straat waar we een lekkere noodle soep hadden gegeten en gingen daarna terug naar ons verschrikkelijk gehorige hotel waar ze bedden hebben met stenen erin lijkt wel.

Woensdag 17 december:
Jeeeeetje wat een nacht! Allebei geen oog dichtgedaan, op de grond lag het nog beter dan in bed. We hadden om 4.00 uur in de nacht toen we nog steeds wakker waren nog geprobeerd bij de receptie of we van kamer konden wisselen maar alle kamers waren natuurlijk vol. Gelukkig kregen we het voor elkaar toch twee extra dekens te krijgen dus zijn we daar maar op gaan liggen.
Uiteindelijk na een paar uur zijn we een tosti gaan halen bij de supermarkt en daarna door naar het strand want het was heerlijk weer.
Heel de middag hadden we lekker op het strand gelegen. Er lopen hier verschillende mannetjes en vrouwtjes over het strand die de lekkerste dingen verkopen voor een mooi prijsje. Zo hadden we voor 1 euro ijskoude verse ananas, super lekker!
Rond 15.30 uur begon het behoorlijk grijs te worden in de lucht en we besloten maar terug te gaan naar het hotel.. Maar toen begon het ineens al kei hard te regenen, nu weten we wat ze bedoelen met zo'n tropische regenbui! Uit het niets komt de regen met bakken uit de lucht en met tien minuutjes is het weer stralend weer.
Verder hebben we vandaag weer bij hetzelfde plekje avond gegeten als gister wat weer prima smaakte en daarna werd het weer tijd voor onze blog!

Gelukkig het zit er weer op :)
We hebben net bericht gehad van Luke en Anne die veilig aangekomen zijn in Bangkok en ze vliegen morgenvroeg hierheen om met ons gezellig twee weken vakantie en kerst te vieren! Daar hebben we echt ontzettend veel zin in..
We wensen iedereen alvast hele fijne feestdagen en tot ons volgende reisverslag!

Groetjesssss

• 17 December 2014 - 21:44

Tante Hanny:

Ha Kiki en Mike

We wensen jullie hele fijne feestdagen samen met jullie vrienden.
    groetjes

Ome Tiny en tante Hanny

• 20 December 2014 - 13:37

Jeanette:

Hoi Kiki en Mike, we hebben jullie laatste reisverslag weer met veel interesse gelezen.
    Je kunt het goed verwoorden Kiki en dat leest heel prettig.
    Wij wensen jullie daar fijne (tropische) kerstdagen en een mooie jaarwisseling.
    Groetjes,

Ome Henk en Tante Jeanette

• 04 Januari 2015 - 15:31

Marie-jos;e:

Dag kiki en maik
    elke keer lees ik jullie veslag vol belangstelling.
    wat een avontuur om heel veel nieuwe dingen te leren/kennen.
    En al dat verrukkelijke eten,
    kiki ik ben blij dat je geen last van je allergie hebt.
    geniet er van, groet marie-josé